Över 1000 butiker

Få pengar över på allt du handlar i någon av våra 1006 anslutna butiker. Vi erbjuder återbäring upp till 37.5%

Visa alla butiker

Mobil meny

Evelina Bergevi | 2019-01-09 | Tipsar, Mat, Träning

Inlägg i samarbete med Coop

5 TIPS FÖR ATT KOMMA IGÅNG MED EN HÄLSOSAM LIVSSTIL

 

 

Har ni några nyårslöften inför 2019? Själv är jag inte fan av ordet löfte för det känns som att det blir en stor besvikelse om man skulle bryta det. Jag gillar däremot att sätta upp nya mål inför det kommande året och tycker att det är en klockren tid till att göra en förändring i sitt liv. Ett nytt år och en ny start. En ny chans att öppna en bok med oskrivna blad. En bok som för många ska fyllas av sidor med hälsosam mat och träning.

 

 

En ny forskning visar att 90% av den svenska befolkningen rör sig för lite och att 7% rör sig bra. En minuts rörelse om dagen gör skillnad för hur våra kroppar mår. 15 minuters rörelse om dagen förlänger livet med tre år. Att investera i sig själv och sin egen hälsa år 2019 tycker jag är ett jättebra mål. Därför ska jag ge er min personliga 5 bästa tips för att komma igång med en hälsosam och aktiv livsstil.

 

 

 

 

1. Rensa din kyl.
Släng alla livsmedel som inte kommer hjälpa dig att nå ditt mål. Gör dig av med varor som innehåller socker och onödiga tillsatser och ladda istället upp med hälsosamma alternativ som potatis, rotfrukter, grönsaker, kvarg, ägg, keso, kyckling och frukt. När du blir sötsugen och hungrig finns där inget ohälsosamt alternativ att välja.

2. Berätta för omgivningen.
Genom att berätta för dina vänner och familj vad du har för mål så blir de mer förstående och kan hjälpa till, samtidigt som du får en liten push till att uppnå målet. Istället för att gå ut och äta kanske ni kan laga en hälsosam middag tillsammans hemma? Eller kör ett träningspass tillsammans. Inkludera de runt omkring dig och gör de till en del av din resa. Det ska bli till en livsstil och då måste du också inkludera vänner och familj från starten. Det är lätt att man isolerar sig när man har ett mål och då kommer det förmodligen inte bli en livsstil som håller i längden. Det kommer fungera ett tag, men sedan kommer du falla tillbaka till ruta ett igen.

 

3. Gör matlådor.
Jag är långt ifrån den första som ger det tipset men det är för att det är nyckeln. En så lätt princip i din vardag som har stor påverkan på vilka resultat du kommer få av din träning. Avsätt en timme endast 1-2 gånger i veckan för att ha mat i kylen varje gång du kommer hem sent från jobbet eller måste springa iväg snabbt på ett ärende. Genom att alltid ha en matlåda färdig i kylen så gör du automatiskt ett hälsosamt val istället för att köpa med dig någonting i farten påväg hem eller välja det första och bästa som du ser hemma.

 

4. Ha tålamod. 
Det tar 28 dagar att bryta en vana. Varje gång du vill lägga av så påminn dig själv om vad ditt mål är. Det är för dig själv du gör det här. Bryter du ”löftet?”, då finns det en ny chans imorgon. Våga ge dig själv nya chanser även om du skulle trampa utanför din plan. Du kommer misslyckas många gånger, men varje misslyckande är ett steg till att bli ännu bättre. Vi måste få göra fel. Vill du ha en snabb förändring eller en hållbar förändring? Låt det ta tid och skapa dig hälsosamma vanor som håller i längden. Att bara skapa förbud för sig själv blir en tråkig inställning och redan där blir hela löftet ett negativt laddat ord. Försök att tänka 80/20. 80% av din tid ska du hålla en hälsosam kost och övriga 20% får du lov att unna dig. Då gör du aktiva val när du vill unna dig det du tycker om och kan göra det med gott samvete utan att det påverkar din kropp och dina resultat. Vi vill fortfarande kunna bli bortbjudna på middagar med vänner utan att ha med oss vår matlåda och vi vill kunna ha en myskväll med en popcornskål i handen.

 

 

 

5. Planera din vecka.
Det är endast du som kan se till att ditt mål genomförs. Vad behöver du ändra i din vardag för att du ska få tid till dig själv och dina mål? Planera in vilken dag du ska handla och göra dina matlådor. Planera in vilka dagar och vilka tider du ska träna. Planera in när du ska träffa vänner, tvätta, städa, få tillräckligt med sömn och göra alla måsten. Om du hela tiden har en plan så behöver du inte känna dig stressad över att du ska hinna träna.

 

 

 

För att underlätta att uppfylla ditt mål om en hälsosam livsstil har Refunder därför ordnat ett superbra erbjudande tillsammans med Coop! Du har dubbel återbäring hos Coop ända fram till den 31/1-2019 PLUS fri frakt hela januari ut! Direktlänk till erbjudandet HÄR.

Mina sociala kanaler
instagram: bergevievelina
blogg: nouw.com/bergevievelina

Dela den här artikeln

Inte medlem?

Gå med gratis nu