Över 960 butiker

Få pengar över på allt du handlar i någon av våra 967 anslutna butiker. Vi erbjuder återbäring upp till 37.5%

Visa alla butiker

Mobil meny

Evelina Bergevi | 2019-07-28 | Tipsar, Mat, Träning

Inlägg i samarbete med Bodystore

8 RÅVAROR SOM MINSKAR DIN HUNGER

Finns det livsmedel som kan minska hungern? Det ska vi ta reda på i veckans inlägg!

Det finns nyttiga råvaror som utlöser ett hormon som signalerar mättnad snabbare och under längre tid än annan mat med samma energivärde. Livsmedel med ett högt vatten-, fiber-, och proteininnehåll mättar i regel bäst per kalori. Varför vill vi äta mat som minskar hungern? Jo, det vill vi för att få en jämn energibalans under dagen samt minska risken för att bli sötsugen.

En del personer upplever att de har svårt att känna sig mätta hur mycket de än äter. Det kan bero på att de har utvecklat en resistens mot mättnadshormonet leptin. Då får man försöka släppa jakten på mättnad och äta tills man känner sig nöjd. ALTERNATIVT prova att välja två av råvarorna i nedanstående lista till varje måltid för att se om det gör en positiv skillnad.

RÅVAROR SOM MINSKAR DIN HUNGER


FIBER/FULLKORN
-Tillhör en av de livsmedel som mättar absolut bäst.
Havregrynsgröt innehåller mycket fiber och vatten som ökar mättnaden.

ÄGG
-Högt proteininnehåll och räknas som det näringsämne som mättar bäst per kalori. Ät en frukost med kokt ägg, äggröra eller omelett.

MANDLAR
-Innehåller bra fett, e-vitamin och mineraler vilket bidrar till en ökad mättnad. Mandlar är energirika, så ta en näve till mellanmål eller som topping på din smoothiebowl, gröt eller sallad.

 

ÄPPLE
-Mycket fiber som mättar bra. Ett gott och nyttigt mellanmål är äpple och keso och då får du i dig protein, kolhydrater och fett.

KIKÄRTER
-Rika på protein och fiber. Blanda i din salad eller gör en god hummus.

GRÖNA BLAD
-Energisnålt och näringsrikt. Bladsallad, grönkål och spenat fyller magen, är kalorisnålt och innehåller mycket näring. Ju mörkare blad, desto mer näring. Ett enkelt tillägg till din lunch eller middag för att öka mättnaden till få kalorier.

RÅG
-Hög halt av vatten och fiber. Rågbröd ger bättre mättnad än bröd på vete. Två skivor rågbröd med avokado och kalkon är en god och mättande frukost.

JORDNÖTSSMÖR
-Trots en hög fetthalt visar amerikanska studier att den som äter jordnötssmör (naturligt, osötat) tenderar att hålla sig mätt längre och äter mindre vid nästa mål. Blanda i en matsked jordnötssmör i din smoothie eller toppa din frukostgröt med.

Bodystore kan du hitta nötter och jordnötssmör från bra råvaror och utan tillsatt socker. Det finns ofantligt många produkter på marknaden som har lågt näringsvärde och innehåller tillsatt socker men hos Bodystore garanteras livsmedel av högsta kvalité som gör gott för din kropp. Passa på att köpa hem en ordentlig mängd när du får hela 6% återbäring på ditt köp via Refunder. Nötter är sådant som håller sig i skafferiet och alltid är skönt att ha hemma. Direktlänk till deras stora utbud av nötter och frön kommer du till HÄR.

Mina sociala kanaler
Instagram- bergevievelina
Blogg- nouw.com/bergevievelina

Dela den här artikeln

Inte medlem?

Gå med gratis nu