Över 960 butiker

Få pengar över på allt du handlar i någon av våra 967 anslutna butiker. Vi erbjuder cashback upp till 37.5%

Visa alla butiker

Mobil meny

Evelina Bergevi | 2021-03-08 | Mat, Träning

I samarbete med Gymgrossisten

INGET PROTEIN = INGA MUSKLER

Hej kära Refunder-läsare. Hoppas allt är bra med er! Idag ska vi tillsammans reda ut varför protein är ett måste för att bygga muskler också skall ni få ta del av ett recept på en fräsch proteinjuice som är helt vegansk.

Inget protein = inga muskler

Du har säkert hört talas om att protein är kroppens byggstenar? Det är helt korrekt. Protein används för att bygga det mesta i din kropp; hår, hud, skelett, hormoner, blod – och muskler. När det kommer till dina muskler så används protein för att bygga ny muskelmassa och att reparera skadad muskelmassa. Utan protein som byggstenar = ingen muskeltillväxt.

Processen när ny muskelmassa skapas kallas för muskelproteinsyntes och när musklerna bryts ned kallas det för muskelnedbrytning. Dessa processer pågår ständigt i vår kropp och de påverkas av vad vi gör och vad vi äter. När vi tränar bryter vi ned musklerna och det är genom vila och rätt kost som vi bygger dem upp igen. För att bygga muskler vill vi därför att muskeluppbyggnaden ska vara större än muskelnedbrytningen.

Hur mycket protein behöver du när du tränar?

Rekommendationerna för en som styrketränar är ett intag på 1,8-2,2g protein per kilo kroppsvikt per dag. Om du väger 65kg och ska få i dig 2g protein per kilo kroppsvikt per dag, motsvarar det ett totalt intag på 130g protein på en dag. 100g kyckling ger 20g protein. Med det förstår vi att det är en stor mängd protein vi ska få i oss varje dag. För att vara säker på att vi får i oss tillräckligt med protein kan det därför vara ett alternativ att lägga till ett kosttillskott i form av proteinpulver i sitt dagliga intag. Att springa till gymmet flera gånger i veckan men sedan inte äta tillräckligt med protein kommer göra att musklerna inte har möjlighet att bygga upp sig igen och dina träningsresultat kommer utebli.

Försök att sprida ut proteinmängden under dagen. 20-40gram protein fördelat på 4-6 måltider. Skippa din Joe & Juice smoothie efter ditt träningspass, för den fyller ingen funktion om dina mål är att bygga muskler utan gör istället den här fräscha juicen med tillsatt protein som är helt vegansk!

Du behöver: 

-1/2 passionsfrukt
-1/2 lime
-100g fryst mango
-en näve grönkål
-färskpressad äpplejuice
-30g sojaprotein*

*Sojaprotein är det enda fullvärdiga veganska proteinet. Alla animaliska produkter som kött, fisk, kyckling, ägg och mjölkprodukter är fullvärdiga proteinkällor. Om du inte äter en vegansk kost eller har allergi för mjölk och laktos kan du ersätta det med vassleprotein (mjölkprotein).

Gör såhär:

  1. Skär upp lime och passionsfrukt.

2. Häll alla ingredienser i en blender.

3. Tillsätt ditt val av proteinpulver, sojaprotein HÄR eller vassleprotein HÄR.

4. Mixa alla ingredienser samman (det går helt fint att använda en stavmixer istället).

5. Servera i ett glas och njut av din goda proteinjuice fylld med protein, vitaminer och antioxidanter.

Hos Gymgrossisten finner du ett stort utval av proteinpulver. Det jag älskar med gymgrossisten är att där inte bara finns ett stort utbud av mjölkbaserade proteinpulver, utan att de också prioriterar ett stort utbud av veganska proteinpulver med goda smaker och bra innehåll. Om du hittar ett proteinpulver på gymgrossisten som du vill beställa, eller någonting annat inom kosttillskott som du har haft i tankarna så kan du handla via ditt konto på Refunder för att få 6% återbäring på ditt köp.

Önskar er en superfin måndag och start på veckan!

Om ni vill ha mer tips inom kost och träning får ni gärna följa mig på instagram under bergevievelina

Dela den här artikeln

Inte medlem?

Gå med gratis nu