Refunder AB

Tegnérgatan 8

Org. nr:

TopCashback, en av världens största cashbacksiter, köper 100% av Refunder

Det engelska bolaget Top Online Partners Group (TOPG), som äger cashbacksiten Top Cashback med över 25 miljoner medlemmar, har köpt 100% av aktierna i Refunder ett år tidigare än planerat.

Tidigt 2021 köpte det engelska bolaget 40% av Refunder av dåvarande huvudägare Bonnier Ventures, eEquity och grundarna Fredrik Ohlsson och Victor Dahlborg med målet att köpa resterande aktier i börjat av 2024. Nu genomfördes köpet ett år tidigare.

Refunder grundades för snart 9 år sedan och har vuxit till att bli Sveriges största cashbacksite med över 900.000 medlemmar samt verksamhet i Polen sedan 2018. Dessutom äger och driver man bolaget Bäst i Test Guiden som vägleder konsumenter att hitta de bästa varorna och tjänsterna.

Refunder och Bäst i Test Guiden kommer fortsätta agera under egen flagg på den svenska och polska marknaden och grundarna Fredrik och Victor kommer tillsammans med nuvarande team fortsätta utveckla verksamheten.

“Vi ser stora möjligheter när vi nu ingår i TopCashbacks internationella nätverk, dels för att vi kan lära oss mycket av varandra dels för att ge våra befintliga butiker en möjlighet att nå shoppingintensiva konsumenter i England, Tyskland, Frankrike, Kina, Australien och USA" , säger Fredrik Ohlsson, VD och grundare till Refunder.

Chris Heather, Refunders nya styrelseordförande och Shared Services Director på Top Online Partners Group: “Vi är mycket glada över att kunna stänga affären 12 månader tidigare än planerat så att vi fullt ut kan hitta synergier mellan våra team. Vi ser verkligen fram emot att bygga vidare på den redan goda relation vi har skapat med Victor, Fredrik och hela Refunderteamet för att hjälpa dem nå de långsiktiga mål som de satt upp."

”När vi investerade i Refunder 2016, omsatte bolaget 14 miljoner med en förlust på nästan 9 miljoner. Vi gjorde i samband med ledningen en tydlig plan och att ta oss till lönsamhet och sedan fortsätta vår snabba tillväxtresa. Bolaget är idag 6 gånger större och har nått en ökande lönsamhetsnivå på 20%", säger Magnus Wiberg, Managing Partner på eEquity.

“Båda våra företag har en stark gemensam mission – att hjälpa människor spara så mycket pengar som möjligt. I dessa tider är vårt erbjudande mer relevant än någonsin och med hjälp av TopCashback får vi starka muskler och viktig kompetens för att utveckla vår tjänst ännu mer för smarta konsumenter som vill få pengar tillbaka på allt de handlar", säger Victor Dahlborg, grundare och marknadschef på Refunder.

Om Top Online Partners Group (TopCashback)

TopCashback är världens största cashbacksite och grundades 2005 av Oliver Ragg och Mike Tomkins och har idag över 25 miljoner medlemmar globalt. TopCashback hjälper sina medlemmar att spara så mycket pengar som möjligt när de handlar på nätet genom att erbjuda s.k. cashback. TopCashback har tusentals anslutna butiker i länder som England, USA, Tyskland, Kina, Frankrike och Australien och har fått flera utmärkelser för sitt idoga arbete att hjälpa konsumenter att handla smartare.

Om Refunder

Refunder, Sveriges största cashbacksajt, lanserades i april 2014 av Fredrik Ohlsson och Victor Dahlborg. Refunder drivs på den svenska och polska marknaden och har idag 900.000 anslutna medlemmar varav 725.000 i Sverige. Med över 2300 anslutna butiker hjälper man svenska och polska konsumenter att spara pengar genom att få cashback på alla sina köp. Sedan november 2021 driver man även kreditkortet Refunder Pay.